Tidligere arrangementer i Dansk Fragt- og Banemærkeklub


Dansk Fragt- & Banemærkeklub deltager i Ringe Frimærkeklubs byttedag på Tingagerskolen.
Søndag den 25. februar 2024 kl. 09:00-14:00
Af Jacob Laursen

Ringe Frimærkeklubs er en klub med en snart 60 års historie da klubben blev stiftet mandag den 11. oktober 1965 af Kai Dagfinn Nielsen sammen med en række interesserede midtfynboer.

Byttedagen i Ringe var et lille og meget interessant møde, hvor arrangement gav deltagerne mulighed for at udvide deres samlinger, opdage nye mærker, og lære mere om filateliens historie og kulturelle betydning. Ved at bringe flere sammen om en fælles passion kunne Ringe Frimærkeklub bidrager til at vedligeholde og udvikle filateli som en respekteret hobby.

For mange deltagere repræsenterede Ringe Frimærkeklubs byttedag mere end blot en mulighed for at udveksle frimærker. Det var en dag, hvor man fejrede filateliens kultur, historie og det fællesskab, der binder samlere sammen og holder interessen for filateli levende blandt både unge og ældre generationer.

Dansk Fragt- & Banemærkeklub deltog i arrangementet og havde egen stand, hvor der var livlig snak om hvad Dansk Fragt- & Banemærkeklub var. Dansk Fragt- & Banemærkeklub havde taget eksempler på materiele med, samt klubbens 2 kataloger.

Der var fremmødt 3 frimærkehandlere samt flere krejlere og der var salg af frimærker og posthistorie fra Ringe Frimærkeklubs stand. Så mulighederne for at bytte eller handle nyt til samlingen var til stede.

Se mere



Dansk Fragt- & Banemærkeklub deltager i Bolbro Frimærkeklubs byttedag i Bolbro Hallen.
Søndag den 14. januar 2024
Af Jacob Laursen

Søndag den 14. januar 2024 afholdte Bolbro Frimærkeklub byttedag i Bolbro Hallen på Friggasvej 14, 5200 Odense V. fra kl. 10.00 – 15.00.

Dørene blev åbnet for handlere/krejlere, med forudbestilt bord kl. 8:30 og der var plads til ca. 500 i hallen. Selv om byttedagen var velbesøgt af frimærkehandlere og krejlere fra hele landet, var der stadig ledige borde tilbage.

Som start på den nye forårssæson 2024 blev der budt velkommen til frimærkeklubber, møntklubber, telekortsamlere, receptkuvertsamlere og postkortsamlere fra ind og udland – og det blev et godt byttemøde i Bolbro.

For de mange besøgende blev der trækkes lod på indgangsbilletten hver time.

Se mere



Dansk Fragt- & Banemærkeklub på samlermessen i Sædding
Lørdag den 21. oktober
Af Mogens Christensen

Traditionen tro deltog Dansk Fragt- & Banemærkeklub igen i år med på samlermessen i Sædding Centret nord for Esbjerg. Messen fandt sted lørdag den 21. oktober.

Klubbens nye færgemærkekatalog blev præsenteret, sammen med Kaj Storms model af en færge, der har sejlet på ruten Esbjerg–Fanø. Det var en opstilling, der fangede manges interesse, og flere var henne ved bordet for at se på færgemodellen, bladre i kataloget og høre om vores klub. Nogle gik derfra med vores medlemsblad og brochurer i hånden.

Der er var flere, der fortalte, at de samler banemærker, især fra den egn hvor de er opvokset og/eller bor. Så der er nok en mulighed for at få flere medlemmer i klubben, hvis vi bliver endnu bedre til at nå ud til disse samlere.

Desværre var arrangementet præget af færre besøgende end tidligere, da der var kommet endnu flere tomme forretninger i centeret, og der var desværre også nogen, der havde reserveret borde uden at møde op.

Så kan vi spørge os selv, om vi skal deltage igen næste år? Deltager vi ikke, når vi ikke ud til dem, der kunne være interesseret i vores klub. På den anden side er der også besøgende, der kommer i centret for at gøre indkøb, og bliver fanget af ren nysgerrighed, og går rundt og kigger og spørger ind til samleriet. På en traditionel byttedag (frimærker) kommer der kun de, som i forvejen er interesseret i samleriet.

Se mere



Dansk Fragt- & Banemærkeklub afholdt byttemøde med auktion i kantinen hos SuperBrugsen Højby.
Lørdag den 7. oktober 2023 kl. 10:15 - ca. 15:00
Dansk Fragt- & Banemærkeklub afholdt byttemøde med auktion i kantinen hos SuperBrugsen Højby.
Af Hans Andersen

Lørdag den 7. oktober 2023 afholdt Dansk Fragt- & Banemærkeklub sit traditionelle efterårsbyttemøde. Vi har i mange år afholdt dette møde (ligesom vores generalforsamling) i det udmærkede mødelokale Filskov hos Danmarks Jernbanemuseum i Odense, men desværre har museet forhøjet prisen for leje af lokalet til et niveau, hvor vi ikke kan være med.

Bestyrelsen har fundet nogle alternative muligheder, som vi nu afprøver. Lørdagens møde blev afholdt i kantinen hos SuperBrugsen i Højby Fyn, som er beliggende et par hundrede meter fra Højby Fyn station. Vi var hele 11 deltagere, hvoraf 5 kom med toget kl. 10:15. Vi startede med morgenmad, og derefter var der almindelig bytning og hygge.

Efter frokosten blev der afholdt auktion over forskelligt materiale, og vi må nok konstatere, at der er bedst afsætning på mærker, selv om der også blev solgt et par bøger og køreplaner. Så var der kaffe og bytning og handlen og almindelig hygge.

Mødet sluttede omkring kl. 15. Jeg synes, det er godt klaret, at vi kunne samle 11 medlemmer til byttemødet, og der var deltagere fra Jylland, Sjælland, Falster, Fyn og omliggende øer. Der var almindelig enighed om, at det var et udmærket mødelokale, aktivitetsudvalget havde fundet.

Tak til udvalget for et godt arrangement, og til SuperBrugsen i Højby Fyn for udlån af lokalet.

Se mere



Dansk Fragt- & Banemærkeklub afholdt byttemøde ('Vis mig din banemærkesamling') i Café Velodrom på Fruens Bøge station
Lørdag den 2. september 2023 klokken 11:00 - 15:00
Dansk Fragt- & Banemærkeklub afholdt byttemøde (
Af Jacob Laursen

Dansk Fragt- & Banemærkeklub afholdt byttemøde ('Vis mig din banemærkesamling') i Café Velodrom på Fruens Bøge Station lørdag den 2. september 2023 klokken 11:00 - 15:00

Gruppen mødtes ud for Fruens Bøge Station klokken 10:50 og her var øerne god repræsenteret med medlemmer fra både Sjælland, Fyn og Ærø.

Det var Per "Fut" Nielsen, fra Dansk Fragt- & Banemærkeklubs aktivitetsudvalg, som sørgede for at afvikle byttemødet. Dansk Fragt- & Banemærkeklub havde lånt lokaler "relærummet" og startede med kaffe og div bytning. Klokken 12.30 var der mad og der blev efterfølgende snakket lystigt og delt både nye og gamle anekdoter – nok mest gamle.

Dansk Fragt- & Banemærkeklub afsluttede mødet lidt før mødet var berammet til, for at komme ud og nyde det gode vejr og se togkrydsningen kl. 14:47 ud for Fruens Bøge Station på Svendborgbanen.

Alt i alt et fantastisk hyggeligt møde i helt perfekte rammer i den gamle Fruens Bøge Station.

Se mere



Dansk Fragt- og Banemærkeklubs sommerudflugt med Lyngby-Nærum Jernbane
Lørdag den 29. juli 2023 klokken 11:00
Dansk Fragt- og Banemærkeklubs sommerudflugt med Lyngby-Nærum Jernbane
Af Jacob Laursen

Dansk Fragt- og Banemærkeklubs sommerudflugt fandt i år sted lørdag den 29. juli 2023, og turen startede ved Nærum Station, hvor vi mødtes klokken 11:00 for at drikke en kop kaffe og efterfølgende tage Lyngby-Nærum "Nærumgrisen" til Ravnholm Trinbræt. Hans-Ole Ketting var guide og historiefortæller på denne del af turen.

Ravnholm Trinbræt blev oprettet sammen med Ravneholm Papirfabrik i 1906 på Lyngby-Vedbæk Jernbane. Ravneholm Papirfabrik var en del af "De forenede Papirfabrikker", der indtil 1909 uden held forsøgte sig med papirproduktion på fabrikken. Der var oprindeligt et firmaspor ind til Ravneholm Papirfabrik, men sidesporet kom til at ligge ubenyttet hen mellem 1909 og 1917, hvor det i perioden dog har været registreret som tilhørende "Ravneholm Fabrik".

Fra 1918 blev fabrikshallerne og sidesporet overtaget af A/S Ravneholm Garveri- og Læderfabrik, som dog måtte lukke 2 år senere i 1920. I 1932 overtog Schous Fabrikker bygningerne.

Fra Ravnholm Trinbræt gik turen til fods under den mere end 100 år gamle Jernbanebro over Mølleåen og frem til Mølleå Trinbræt.

Mølleå Trinbræt hørte fra begyndelsen i år 1900 til Lyngby-Vedbæk Banens stoppesteder. Det lå ved et af Mølleåens overgangssteder på nordsiden af åen, og skulle betjene kunderne fra de omkringliggende gårde og huse. Trinbrættet bestod af en lille jordperron med en bænk og et signal. Kort efter anlæggelsen ønskede storaktionæren i banen, grosserer Alfred Christensen, et omløbsspor med sidespor anlagt. Det ville give mulighed for godstransporter til og fra trinbrættet. Sidesporet var på 30 meter og gik til en grusgrav i Ravnebakken. Efter nogle år var gruset i Ravnebakken gravet væk, og sidesporet blev herefter næsten ikke benyttet, hvorfor driftsbestyrer Lorentz Petersen lod sporet optage i 1919, da banen stod og manglede skinner. Omløbssporet blev senere brugt af Københavns Renholdningsselskab ved udkørsel af latrin til gården Fruerlunds marker. Den trafik var meget almindelig på den tid.

Efter at Hans-Ole Ketting havde brugt ca. ½ time på at fortælle om områdets historie gik turen tilbage til Ravnholm Trinbræt.

Tilbagevendt til Ravnholm Trinbræt, kørte vi med "Nærumgrisen" til Lyngby Lokalstation, hvor vi fra Lyngby Lokalstation gik til fods gennem Lyngby Centrum for at bese Hovedstadens Letbanes anlægsarbejder. Hans Andersen var guide på den del af turen, hvor første stop var Letbanen ved Lyngby Storcenter efterfulgt af Letbanen ved Lyngby Station.

Hovedstadens Letbane får 29 stationer på en 28 kilometer lang strækning og bygges af et konsortium bestående af Siemens A.G, Siemens A/S og Aarsleff Rail A/S, der skal levere transportsystemet til letbanen. Siemens leverer 29 tog af mærket Avenio, som i dag kører i Haag og München. Hvert togsæt består af fire vogne og har plads til ca. 260 passagerer. De nye letbanetog bliver ca. 2,65 meter brede, ca. 37 meter lange og 3,5 meter høje. Togene kan køre 80 km/t, men vil i praksis køre højest 70 km/t på strækningen mellem Lyngby og Ishøj.

Sommerudflugtens sidste "aktivitet" var en sejltur med Bådfarten på Lyngby Sø kl. 13:00. Bådfarten sejler på de fire søer – Lyngby Sø, Bagsværd Sø, Furesøen og Vejlesø. Bådfarten stammer fra 1894, hvor de første dampdrevne skibe blev sat i rutefart.

En ældre bugserbåd fik navnet Svanen og blev indsat på ruten Farum–Frederiksdal. Nogen hvid svane var den dog ikke, da der forskibs var et lokomobil med en høj skorsten, der måtte lægges ned ved passage af broerne, hvilket resulterede i, at folk fik ødelagt deres pæne søndagstøj af sod og røg. Svanen blev senere degraderet til bugserbåd for de slæbebåde man brugte på søerne dengang. Også navnet mistede den og blev omdøbt til Hjælperen.

I dag sejler to af bådene fra det 19. århundrede på søerne og kanaler. Det er hhv. "Prins Christian", bygget i 1896 og Prinsesse Alexandrine", bygget i 1895. De har sejlet ved hjælp af damp, benzin, gasgenerator og nu i dag med en dieselmotor. "Prinsesse Alexandrine", der oprindelig hed "Sjølund", blev døbt om, da Christian X i 1898 som ung prins blev gift og bosatte sig på Sorgenfri Slot.

I dag ejes Bådfarten af de tre kommuner, Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe og Furesø. Bådfarten har i dag seks motorbåde, hvoraf de fire sejler på Lyngby Sø, Bagsværd Sø og Mølleåen, og de resterende to sejler på Furesøen.

Efter 55 minutters dejlig sejlads ankom vi tilbage ca. kl. 14:00, hvor det nu var tid til madpakker og kaffe. Efter et velfortjent hvil og ny energi, gik turen tilbage til Nærum Station. Turen til Nærum var først med S-Toget fra Lyngby Station til Jægersborg Station, hvor vi skiftede til "Nærumgrisen" og returnerede til Nærum Station ca. kl. 15:00.

En fantastisk dag med mange spændende oplevelser og med gode guider i form af Hans-Ole Ketting og Hans Andersen.

Se mere



Den ordinære Generalforsamling i Dansk Fragt- og Banemærkeklub
Lørdag den 29. april 2023 kl. 11:00 (adgang fra kl. 10:00)
Den ordinære Generalforsamling i Dansk Fragt- og Banemærkeklub
Af Jacob Laursen

Lørdag den 29. april 2023 afholdte Dansk Fragt- og Banemærkeklub den ordinære generalforsamling hos Danmarks Jernbanemuseum i Odense. Generalforsamlingen blev afholdt i lokalet 'Filskov' og startede med morgenmad fra klokken 10:00.

Den officielle del af generalforsamling startede klokken 11:00, hvor der var 15 klubmedlemmer fremmødt. Efter generalforsamlingen gav Klubben frokost og dagen blev afsluttet med auktion og byttemøde. På auktionen var der 34 lots af høj kvalitet, hvor der blev heftig budkrig på flere af numrene. Referat fra generalforsamlingen kommer i Dansk Fragt- og Banemærkeklubs medlemsblad 122, som udsendes til juni.

Rammerne for afholdelsen af generalforsamlingen i Danmarks Jernbanemuseum i Odense var ideelle. Dansk Fragt- og Banemærkeklub betatalte entréen til Danmarks Jernbanemuseum.

Danmarks Jernbanemuseum befinder sig i remisen, som blev opført som depot for DSB og de nordfynske privatbaner i 1954. Remisen har 21 spor og fremviser en række af ikoniske lokomotiver og vogne, blandt andet Danmarks ældst bevarede damplokomotiv, H 40 fra 1868.

Se mere



Dansk Fragt- og Banemærkeklub deltager i Faaborg Frimærkeklubs bytte- og frimærkemarked
Søndag den 16. april 2023 klokken 10:00-15:00
Dansk Fragt- og Banemærkeklub deltager i Faaborg Frimærkeklubs bytte- og frimærkemarked
Af Jacob Laursen

Faaborg Frimærkeklub arrangerede bytte- og frimærkemarked søndag den 16. april 2023 i Øhavsskolen afdeling "Uglens hal" fra klokken 10:00 til 15:00, hvor der kom samlere fra det meste af Danmark. Byttedagen var velbesøgt og ved de ca. 60 bytteborde var der tillige andet end frimærker, bl.a. en samler fra Nordjylland der medbragte over 75.000 gamle postkort og en anden samler havde stakkevis af forskellige Pokemon kort med.

Man skal nok se bytte- og frimærkemarkedet, som et bredere tilløbsstykke, hvor det mere handler om passioneret samlermani end direkte det ensidige fokus på frimærker.  På byttedagen var der stor summen omkring mønter, postkort, kuglepenne, nøgleringe, oplukkere, receptkuverter, servietter og vognpoletter.

Bytte- og frimærkemarkedet havde fået besøg af tre større frimærkehandlere og en mønthandler, der havde medbragt deres store udvalg, hvilket gav gode muligheder for at supplere egen samling.

De 20 kroner til entrebilletten må ses som, en meget billig adgang til bytte- og frimærkemarkedet, da entrebilletten galt som lodseddel, hvor der fire gange i løbet af dagen blev trukket lod om rødvin. Desuden havde medlemmer af Faaborg Frimærkeklub doneret overskydende frimærker fra deres samlinger til gratis uddeling blandt frimærkemarkedets gæster. Ved bytte- og frimærkemarkedet åbning lå der ca. 10 kilo frimærker på et bord, hvor gæsterne kvit og frit kunne få udlevet en gratis pose, som de kunne fylde helt op med frimærker fra bordet.

Dansk Fragt- og Banemærkeklub deltog med eget bord og her var der pæn interesse for klubbens deltagelse. Alt i alt en rigtig god og hyggelig byttedag med flere handlere, hvor vi fik delt materiale ud og fortalt om vores klub.

Tak til Fåborg Frimærkeklub for et godt arrangement!  

Se mere



Byttemøde på Danmarks Jernbanemuseum i Odense
Lørdag den 4. februar 2023
Af Hans Andersen

Lørdag den 4. februar 2023 afholdt klubben byttemøde på Danmarks Jernbanemuseum i Odense. Vi var 16 deltagere, og som sædvanlig var det mødelokalet 'Filskov', der var rammen om vores møde.

Efter morgenmad og lidt indledende snak kunne interesserede deltage i en rundvisning på museet. Flemming Søeborg gav os en rigtig interessant tur gennem det meste af museets indendørs afdeling, og vi kom med udgangspunkt i de udstillede køretøjer og modeller gennem mange spændende dele af den danske jernbanehistorie, blandt andet opvarmning og belysning i personvogne, arbejdsmiljø, bureaupost, færger, kongevogne og meget mere.

Efter rundvisningen var det blevet frokosttid, og herefter afholdt klubbens auktionsleder Uffe Bek Pedersen auktion over 35 lots, hvor en del blev budt godt op!

Herefter var der almindeligt byttemøde, og kaffe og kage. Der blev byttet og handlet godt.
Jeg synes, det var et rigtig godt arrangement, og det er da imponerende, at vi kan samle hele
16 deltagere - det er faktisk mere end en fjerdedel af alle klubbens medlemmer.

Som jeg har nævnt før i forbindelse med lignende arrangementer, tror jeg, at beliggenheden midt i landet og ganske tæt ved Odense banegård er en afgørende årsag til det høje deltagertal. Mange af deltagerne, blandt andre jeg selv, kom med toget.
Tak til aktivitetsudvalget, Danmarks Jernbanemuseum og Flemming Søeborg for et rigtig godt og spændende arrangement.

Se mere



Dansk Fragt- & Banemærkeklubs 25-års jubilæumsarrangement i Odense
Lørdag den 1. oktober 2022
Af Hans Andersen

Dansk Fragt- & Banemærkeklubs 25-års jubilæumsarrangement fandt sted lørdag den 1. oktober 2022 på Danmarks Jernbanemuseum i Odense. Vi havde traditionen tro lånt det udmærkede mødelokale Filskov.

Efter morgenmaden fortalte lederen af Danmarks Jernbanemuseum, Steen Ousager, om bogen 'Bogenseslagteren' (om Nordfyenske Jernbane - bogen udkom tidligere i år), som han er forfatter til. Steen fortalte mest om banens for- og tidlige historie, men kom også blandt andet ind på banens rullende materiel, reklame og plakater og banemærker. Og vi fik også at vide, hvad der ligger bag bogens måske lidt kryptiske titel. Undertitlen er 'Historien om en lokalbane Bogense-Odense'.

Så blev det frokosttid, og efter frokosten afholdt vores auktionsleder Uffe Bek Pedersen auktion over 35 lots; og der var god afsætning. Herefter var der almindeligt byttemøde og hygge. Der blev byttet og handlet flittigt, og vi så også et par spændende samlinger.
Efter kaffe og kage sluttede arrangementer klokken 15:30.

Der deltog 15 medlemmer i arrangementet, og jeg synes, det er ret godt klaret, når klubben har 52 medlemmer i Danmark. Det ret store fremmøde viser, at det er lettere at trække deltagere til arrangementer på Danmarks Jernbanemuseum end forskellige andre steder, vi har prøvet. Det skyldes formentlig blandt andet, at Odense ligger centralt i landet, og at Danmarks Jernbanemuseum ligger meget gunstigt i forhold til den offentlige transport - de fleste af deltagerne kom med toget.

Tak til aktivitetsudvalget for et rigtig godt og spændende arrangement.

Se mere



Dansk Fragt- & Banemærkeklubs sommerudflugt med Odense Letbane
Lørdag den 20. august 2022
Af Hans Andersen

Dansk Fragt- & Banemærkeklubs sommerudflugt fandt sted lørdag den 20. august. Vi var 7 deltagere, og vi mødtes på Hjallese station, hvor der er forbindelse mellem Svendborgbanen og letbanen, og i øvrigt gode omstigningsforhold.

Efter at have checket ind på vores rejsekort kørte vi med det først afgående letbanetog (eller var det en sporvogn?) mod Odense Centrum og endestationen Tarup Center. Ikke langt fra Hjallese station passerede vi letbanens store remiseanlæg ved stoppestedet Parkering Odense Syd, og herefter kørte vi gennem byggepladserne, hvor det nye hospital bliver opført. Et par stoppesteder i dette område er endnu ikke taget i brug.

Da vores sporvogn havde forladt stoppestedet Rosengårdscenteret, kørte en cyklist ind i siden på letbanevognen i et vejkryds, og det medførte, at vi måtte holde og vente i mere end 30 minutter, indtil letbanens tilkaldte vagt og politiet gav tilladelse til videre kørsel.

I Fyens Stiftstidende blev hændelsen omtalt: '20.8. Cyklist kører på fortovet fra Rosengårds- centret og svinger derefter til højre for rødt lys ved Munkerisvej og ind i siden af fronten på letbanekøretøj. Kun materielle skader og ingen personskade. Kilde: Odense Letbane.'

Så fik vi oplevet det med, og heldigvis kom cyklisten ikke til skade. Men letbanens køreplan, ifølge hvilken vognene skulle køre med 10 minutters interval, var faldet fra hinanden, og vi måtte droppe de mere eller mindre planlagte stop undervejs, bortset fra, at vores sporvogn, som var involveret i påkørslen, blev taget ud af trafik, da vi nåede til Banegården. Så stod vi af og ventede på den næste.

Det var interessant at prøve den nye letbane, og især bemærkede jeg, at man alle steder, hvor banen kører i egen tracé, har anlagt sporet i græsplæner; det ser rigtig godt ud, selv om græsset nogle steder var noget afsvedet. Stoppestedernes design er gennemført, og der er gode muligheder for at sidde ned i læ og tørvejr.

Ved stoppestederne Korsløkke og Vesterbro kunne vi se, at der er etableret sporskifter og -kryds til eventuelt kommende forlængelser af letbanen til henholdsvis Vollsmose og Zoo.

På en strækning i Østre Stationsvej kørte vi i samme gader som den 'gamle' Odense Sporvej, som var i drift fra 1911 til 1952.

Ved endestationen Tarup Center kørte vi straks retur med næste sporvogn, og ved remisen ved Parkering Odense Syd blev også den taget ud af drift - så stod vi af og ventede på næste vogn, som heldigvis kom umiddelbart efter. Og få minutter senere var vi fremme ved Hjallese Station, hvor der var perfekt forbindelse til Arrivas tog mod Odense; jeg tror, overgangstiden var omkring 1 minut, men vi nåede det!

Toget ankom til Fruens Bøge station kl. 1348, og det var præcis tidspunktet, hvor vi havde reserveret et lokale på Velodrom Kaffebar, som har til huse i stationsbygningen. Vi havde reserveret relærummet (det ligger lige ved siden af batterirummet), og her drak vi kaffe, spiste kage og hyggesnakkede i en times tid.

Velodrom Kaffebar i den gamle Fruens Bøge station er indrettet med meget originalt inventar fra jernbanetiden, og i relærummet var der ganske stemningsfuldt, med blandt andet kabel- endemuffer og andre installationer fra jernbanens tidligere sikrings- og kommunikations- anlæg. Lidt efter kl. 15 sluttede arrangementet.

Tak til aktivitetsudvalget for en god og spændende tur!

Se mere



Byttemøde i batteritogsmagasinet
Lørdag den 18. juni 2022
Af Hans Andersen

Lørdag den 18. juni 2022 holdt klubben byttemøde i Rødovre. Vi havde fået lov ti at låne lokale i 'Batteritogsmagasinet' ved Vestvolden. Det var et udmærket lokale, og vi havde god plads!

Lidt mere historisk information om batteritogsmagasinet (og batteritoget) kan findes i artiklen om Glostrup Militærstation på side 14-17 i medlemsblad nr. 118.
Vi så først lidt nærmere på udstillingen om blandt andet luftballoner anvendt til militære observations formål, og beskæftigede os lidt med bygningens, Vestvoldens og voldbanens historie. Bygningen er flot tilbageført til sin oprindelige skikkelse, blandt andet er en af de oprindelig to inspektionsgrave en del af udstillingen. Da ingen af de 6 kanonvogne, som hæren anskaffede i 1893 er bevaret, er der opstillet en silhuet (af krydsfiner) af en sådan vogn, så man kan få et indtryk af deres størrelse.

Udenfor batteritogsmagasinet er ca. 100 meter af voldbanen etableret, og på et sporstykke er opstillet en lukket godsvogn, DSB HJ 36716, som godt nok er meget nyere end voldbanen:

Typen blev indført fra 1956 ved genanvendelse af undervogne fra vogne af litra PJ, QR og QH. Den udstillede vogn var oprindelig QRL 36225.
Efter frokosten kiggede vi nærmere på nogle medbragte samlinger, blandt andet HVJ, HA, HB og LNJ, og der blev byttet en del.

Desværre var vi kun 5 deltagere til dette byttemøde. Til gengæld var både Sjælland, Fyn og Ærø repræsenteret.

Tak til aktivitetsudvalget for et godt arrangement. Jeg håber, der vil komme flere deltagere til kommende byttemøder.

Se mere



Byttemøde i Fåborg
Søndag den 10. april 2022
Af Per Vad Nielsen

Efter en lang pause på grund af coronaen deltog Dansk Fragt- og Banemærkeklub i bytte- møde i Fåborg søndag den 10. april 2022. Klubbens stand blev passet af Per, Jørgen og Mogens.

Mogens havde også sit eget bord ved siden af, så vi kunne afløse hos hinanden. Senere kom Kaj og hjalp til, og han havde også medbragt sin flotte samling fra de fynske baner som appetitvækker. Alt i alt en rigtig god og hyggelig byttedag med flere handlere, hvor vi fik delt materiale ud og fortalt om vores klub.

Tak til Fåborg Frimærkeklub for et godt arrangement!

Se mere



Byttemøde hos "Stamps & Stuff"
Lørdag den 20. november 2021
Byttemøde hos "Stamps & Stuff"
Af Mogens Christensen

Lørdag den 20. november 2021 holdt klubben hygge- og byttemøde hos "Stamps & Stuff" i Esbjerg.

Selvom vi ikke nåede at blive så mange (der indløb desværre et par afbud), så var det et arrangement, der helt klart overgår de fleste andre.
Claus fra Stamps and Stuff kræsede om os under hele mødet.med kaffe og anden drikkelse.

Da det blev tid til spisning, serverede han sin helt specielle hotdog med bådkartofler til, og som dessert hjemmelavet æblekage.

Et par damer, der havde været ude og shoppe, dukkede også op og fik også maden med.

Claus havde forberedt vores møde på bedste vis. En pose med banemærker, mest på klip og manillamærker, dukkede op under byttemødet, ligesom en hel kasse med helark og en samling DSB-mærker. Sidstnævnte havde Claus i kommission, og det kunne købes hver samling for sig.

Se mere



Efterårs-byttemøde på Danmarks Jernbanemuseum i Odense
Lørdag den 2. oktober 2021
Af Hans Andersen

Lørdag den 2. oktober 2021 afholdt klubben det efterhånden traditionelle efterårs-byttemøde på Danmarks Jernbanemuseum i Odense. Vi var denne gang hele 13 deltagere. Der blev byttet og handlet flittigt, og efter frokosten holdt auktionsleder Uffe en auktion over mange spændende lots.

Jeg og flere andre benyttede lejligheden til at tage et hurtigt kig på museets udstillinger.

Tak til aktivitetsudvalget for et godt arrangement.

Se mere



Sommerudflugt til Gedser Remise
Lørdag den 21. august 2021
Sommerudflugt til Gedser Remise
Af Hans Andersen

Klubbens efterhånden traditionelle sommerudflugt gik i år til Gedser Remise. Vi var 8 deltagere, og vi mødtes lidt efter kl. 11 ved remisen, hvorefter vi brugte et par timer på at bese samlingerne. Selve den store remisebygning med vandtårn er blevet sat i stand, blandt andet er store dele af taget og nogle af remiseportene udskiftet. I remisen er forskellige jernbane-effekter udstillet, lige fra ganske små genstande til store lokomotiver, blandt andet E-maskinen nr. 987.

Vi havde også lejlighed til at se værkstedet, hvor en arbejdsgruppe under Dansk Jernbane-Klub er i gang med at istandsætte den store H-maskine nr. 783 (tjenestevægt 129 t), som er bygget af Frichs i Århus i 1941. Andre udstillede damplokomotiver er DSB D 857 (Schwartzkopf 1909), DSB E 987 (Frichs 1947), ØSJS 7 (Henschel 1911) og DSB Hs 368 (Esslingen 1883) med navnet 'Gungner'.

Vi så også skinnebussen LNJ Sm 13, som visse sommerweekender kører ture mellem Gedser og Væggerløse. En stor del af udstillingen er koncentreret om Olsen-Banden og kommandoposten 'Det gule Palæ' fra Københavns Godsbanegård. Denne bygning, som blev 'kult' efter filmen 'Olsen-Bansen på sporet' fra 1975, blev i 2016 transporteret fra København til Gedser, og er nu gen– eller nyopført ved remisen.

Den vanskelige og dyre flytning og genopførelsen af 'Det gule Palæ', som fandt sted i 2016-17, blev financieret af tilskud fra forskellige fonde samt af bidrag fra Olsen Banden-fanklubber i Danmarks og Tyskland. Både flytningen og genopførelsen er grundigt dokumenteret i udstillingen, og det er planen, at også den 'lave' bygning, som lå i forbindelse med kommandoposten på Københavns Godsbanegård, men som var i for dårlig stand til at transportere til Gedser, skal nyopføres. Vi var heldige med vejret, og Gedser Remise var denne dag godt besøgt.

Så vidt jeg kunne bedømme, var omkring halvdelen af gæsterne tyske turister, og deres interesse var især koncentreret om Olsen Banden-delen af udstillingen. Efter at have set remisens udstillinger drak vi kaffe ved remisen, og derefter kørte vi en lille tur til færgehavnen, hvor færgen 'Berlin' netop afsejlede mod Rostock. Herefter kørte vi til Café Købmandsgården, hvor vi spiste frokost. Tak til aktivitetsudvalget for et godt arrangement.

Se mere



Dansk Fragt- & Banemærkeklub sommerudflugt gik i år til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm på Midtsjælland
Lørdag den 27. juni 2020
Af Hans Andersen

Dansk Fragt- & Banemærkeklub sommerudflugt gik i år til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm på Midtsjælland. Turen fandt sted lørdag den 27. juni 2020, og vi var 5 deltagere fra Københavns- området, Fyn og Sydsjælland; der var desværre indløbet en sygemelding fra en deltager.

Vi mødtes kl. 1100 på museets parkeringsplads, og herfra kørte vi med en sporvogn fra Århus den ret korte strækning til selve museet. Herefter besøgte vi museets interessante udstilling i 'Gammel Valby Remise', hvor der (selvfølgelig) var udstillet forskellige spor- vogne, blandt andet en lille motorvogn, nr. 12, fra Odense Sporvej, bygget af ASEA i 1913.

Der var også en større udstilling af billeder og billetter, samt forskellige mindre arbejdskøre- tøjer, blandt andet en skinnebukkemaskine fra Arhus Sporveje. Og som noget nyt i museets udstilling en model i fuld størrelse, såkaldt mock-up, af (en del af) en af de nye sporvogne til Hovedstadens Letbane.
Efter at have brugt lidt tid på udstillingen, tog vi med en københavnsk sporvogn fra museet til skoven. Undervejs passerede vi museets nye depot-remise med 10 spor. Denne bygnings facade mod 'Valby Langgade', hvor sporvognene kører, er opbygget som tidstypiske butikker med inventar.

Strækningen til skoven er delvis enkeltsporet med krydsningspor, og ved vores besøg var der åbenbart problemer med det elektriske signalanlæg, for vi havde lejlighed til at se, hvordan trafikken på det sidste stykke mellem stoppestedet Skovkanten og endestationen 'Ejlers Eg' afvikledes med togstav. På begge sporvognsstrækningerne kørte i øvrigt vogne hver 10. minut, så der er ret tæt trafik.

I skoven spiste vi frokost og drak kaffe i skyggen under træerne i sporvognssløjfen, og derefter tog vi tilbage til museet med en toetagers sporvogn, beskiltet som linie 3. Alle de andre museumsgæster ville åbenbart køre med på første sal, så vi tog plads nedenunder. Vi kørte med til museet og stod af ved stoppestedet lige ud for museets busudstillingshal.

Herefter brugte vi en del tid på busudstillingen, som omfatter mange busser, lige fra hestetrukne omnibusser fra 1870erne, over en helt enestående benzinbus fra Frederiksberg Sporveje fra 1913, til relativt moderne busser.

Samlingen omfatter også et par trolleybusser, én fra NESA og én fra Københavns Sporveje.

Lidt senere havde vi lejlighed til at deltage i en interessant rundvisning 'bag kulisserne', hvor vi blandt andet kunne se, hvordan flere sporvogne var under restaurering. Vi så blandt andet en hestesporvogn fra omkring 1863 fra den første sporvejslinie i Danmark, og en forholdsvis moderne 6-akslet ledvogn fra Københavns Sporveje fra 1960erne.

Efter endnu en tur til sløjfen i skoven, denne gang med et toakslet vogntog, bygget af Københavns Sporvejes hovedværksted under besættelsen og denne dog beskiltet som linie 7, sluttede vi vores besøg lidt efter kl. 1600.

Jeg synes, vi havde en spændende og interessant tur, og vi var meget heldige med vejret, for jeg tror, det var årets hidtil varmeste dag.
Tak til aktivitetsudvalget for en god tur.

Se mere



Byttedag i Bolbro Hallen
Søndag den 12. januar 2020
Af Mogens Christensen

Det var en rigtig god og hyggelig byttedag i Bolbro Hallen søndag den 12. januar 2020.

Klubben havde et bord, hvor Mogens fra Langeland og Per fra Fyn passede bordet, og midt på dagen kom Uffe fra Randers og hjalp til. Der var livlig aktivitet omkring vores bord, og der blev udleveret en del informationsmateriale om klubben.

Som en appetitvækker havde vi sat nogle plancher op med materiale omkring Langelandsbanen, med banemærker, billetter og postkort, krydret med historie om banen.

Byttedagen var i øvrigt godt besøgt, med flere handlere, og hallen var fyldt med krejlerborde.

Tak til Bolbro Frimærkeklub for et godt arrangement!

Se mere



Samlermesse i Sædding
Lørdag den 9. november 2019
Af Finn Christensen

Lørdag den 9. november 2019 deltog Dansk– Fragt- & Banemærkeklub i Samlermesse Sydvest i Sædding Centeret ved Esbjerg.

Jeg delte min stand med Mogens fra Langeland, der var med familien på besøg i sommerhus på Fanø, og derfor med på samlermessen. Der var denne gang rigtig mange gæster til arrangementet.

Vi gættede på ca. 300, og der var også en del, der kiggede interesserede ved vores stand. Desværre fik vi ingen nye medlemmer, men flere var interesserede.

Se mere



Byttemøde på Danmarks Jernbanemuseum
Lørdag den 5. oktober 2019
Af Hans Andersen

Lørdag den 5. oktober afholdt klubben byttemøde på Danmarks Jernbanemuseum i Odense.

Vi var 9 deltagere, og efter morgenkaffen blev der flittigt byttet og handlet. Efter frokost blev der afholdt auktion over 29 lots af forskellig art. 

Igen måtte det konstateres, at der er bedst salg i mærker, ark og postkort. Der var selvfølgelig også lejlighed til at se nærmere på museets interessante udstilling, både indendørs og udendørs.

Jeg har deltaget i de fleste byttemøder, som klubben har afholdt å Danmarks Jernbanemuseum, og jeg håber, at aktivitetsudvalget vil fortsætte med disse arrangementer, for jeg synes, vi har det hyggeligt, og stedet ligger centralt for offentlig transport.

Se mere



Byttemøde i Herlev
Lørdag den 23. februar 2019
Af Allan Testrup

Lørdag den 23. februar 2019 var vi 9 medlemmer til byttemøde hos Dansk Jernbane-Klub i Herlev.

Vi blev budt velkommen af Ole-Chr Munk Plum og Søren Bay, som havde sørget for dejlig morgenkaffe og -brød.

Om formiddagen fortalte Ole-Chr Munk Plum om DJK ,og vi havde en god drøftelse om donationer, testamenter, bevarelse af jernbanearkivalier og lignende.

I modsætning til Dansk Fragt- & Banemærkeklub har DJK brug for indtægter, da de har store driftsudgifter.

Se mere



Byttemøde hos formanden i Odense
Lørdag den 17. november 2018
Af Hans Andersen

Lørdag den 17. november 2018 blev der afholdt byttemøde hos formanden i Odense. Vi var 7 deltagere, heraf 1 fra Sjælland og 1 fra Jylland. Klubben bød på morgenmad og senere frokost. Der blev byttet og handlet flittigt. og der blev snakket om bane-mærker, billetter og jernbanehistorie i det hele taget.

Det var en rigtig hyggelig dag, og jeg håber, at aktivitetsudvalget vil lave flere lignende arrangementer.

Se mere



Dansk Jernbane-klubs samlermarked i Valby Kulturhus
Søndag den 7. oktober 2018
Af Allan Testrup

Igen i år deltog klubben i Dansk Jernbane-klubs samlermarked i Valby Kulturhus søndag den 7. oktober. Desværre var det mit indtryk, at interessen for vores klub ikke var ret stor. Der var i øvrigt ikke så mange besøgende og sælgere som tidligere år.

Markedet for de "lopper", der er til salg, er nok ved at være mættet, og en del af det, der er til salg er de samme bøger mm. Jeg havde dog en god dag, hvor flere af foreningens medlemmer kiggede forbi og fik en snak.

Bestyrelsen bør nok drøfte, om vi fortsat skal deltage i dette arrangement. 

Se mere